Het nieuwe seizoen van veelbeLEUVENd: een voorproefje

De jonge musici van veelbeLEUVENd trappen binnenkort het tweede seizoen van hun concertreeks af met een feestelijk openingsconcert. Met dit unieke project krijgen Leuvense young professionals de kans om concerten te spelen en ze zélf te programmeren. Drie veelbeLEUVENd-artiesten; Stefanie van Gool, Kasper Delrue en François Douchy, blikken vooruit op het komende seizoen en verklappen ook al naar welke werken zij dit seizoen stiekem het meeste uitkijken...

Misschien eerst, wat is veelbeLEUVENd?

Kasper: “VeelbeLEUVENd is een muziekreeks voor kamermuziek, die gespeeld en geprogrammeerd wordt door Leuvense young professionals. We hebben allemaal een connectie met Leuven en zijn tussen de 18 en 30 jaar oud, én we zijn allemaal professionele muzikanten. Samen met vijf andere jonge muzikanten maak ik deel uit van het kernteam, dat de concertreeks organiseert. We nodigen jonge muzikanten uit, brengen hen samen en zorgen dat er genoeg variatie in de programmatie is. Dit jaar zijn we met 13 centrale artiesten. Die muzikanten mogen dan op hun beurt hun concert invullen zoals ze dat willen en eventueel nog andere artiesten uitnodigen. We kennen elkaar meestal al wel, het is een kleine wereld. Eigenlijk zijn we gewoon een groep vrienden die samen op het podium staat. Daarnaast regelt het kernteam ook alle praktische zaken. Dat doen we trouwens allemaal in nauwe samenwerking met Annick Dumalin, de programmator klassiek bij 30CC. We trappen binnenkort al ons tweede seizoen af!”

François: “Kamermuziek is een genre binnen de klassieke muziek voor kleine, eenvoudige bezettingen, van twee tot acht muzikanten. Het ligt ergens tussen een solo en een orkest. Het repertoire is waanzinnig groot."

“Eigenlijk zijn we een grote groep vrienden die samen op het podium staat.” (Kasper)

Hoe belangrijk is dit project voor jullie?

François: "Op professioneel vlak is dit een hele grote kans voor jonge muzikanten. Het is niet altijd makkelijk om aan concerten te geraken, om gehoord te worden, om je te laten zien. En natuurlijk: we mogen muziek maken en hebben zo veel plezier. Muzikanten zijn vaak freelancers: je wordt gevraagd voor een opdracht en kan dan niet kiezen wat je speelt, logisch. Nu krijgen we bijna volledig carte blanche." Kasper: Bijna carte blanche, we moeten natuurlijk zorgen dat de reeks gevarieerd blijft (lacht).”

Stefanie: “Ik sluit me daar volledig bij aan. We krijgen de kans om voor een mooi publiek te spelen en ons verhaal te delen. Zo leren we ook heel veel andere muzikanten kennen én ontdekken we nieuwe muziek.”

François kijkt het meeste uit naar het Kwintet van Zdeněk Fibich.

  • Ik ben François-Emmanuel Douchy en ik speel cello.
  • Ik kies dit stuk omdat ik Fibich eigenlijk niet ken en ik hem graag wil ontdekken, ik ben namelijk fan van Tsjechische muziek. Een hoop vrienden van me spelen trouwens mee.
  • Een leuk weetje over dit werk: Het is een vrij bijzondere bezetting: hoorn, piano, cello en klarinet. Heel anders dan de typische kamermuziekbezettingen.

Een grote groep vrienden, is dat typisch veelbeLEUVENd?

Kasper: “Ja, dat denk ik wel. Na het openingsconcert van vorig jaar hoorde ik van veel mensen dat ze merkten dat we echt plezier maken samen op het podium. Ook als muzikant is het heel fijn om met je vrienden op het podium te staan."

Stefanie: “Het is een enorm verschil. Er is al een connectie op vriendschappelijk niveau, en die connectie verstevig je eigenlijk door samen muziek te maken. Op die manier groeit je muzikale band ook heel erg. Dat hoor je als publiek."

Jullie seizoen gaat bijna van start. Eerst nog de officiële aftrap, het openingsconcert van veelbeLEUVENd. Wat mogen we verwachten?

Kasper: “Een feestelijk concert natuurlijk. We spelen Carnaval des Animaux van Saint-Saëns. Het is een supervrolijk werk, waarin een hele dierentuin wordt voorgesteld via de muziek. We spelen het met dertien muzikanten, de centrale muzikanten van dit seizoen. Eigenlijk is Carnaval des Animaux geschreven zonder hoorn, maar omdat Jonathan (Van der Beek), een hoornist, dit jaar meedoet, heeft Brecht Valckenaers een extra deeltje gecomponeerd voor hoorn. Zo kan iedereen meespelen.”

Stefanie: “Ik denk dat dit het werk is waar ik het meeste naar uitkijk. Het wordt wel heel spannend, want het is een extreem moeilijk stuk voor de dwarsfluit. Maar ik ga met veel plezier de uitdaging aan!"

Stefanie kijkt het meeste uit naar Carnaval des Animaux van Saint-Saëns.

  • Ik ben Stefanie van Gool en ik speel dwarsfluit.
  • Ik kies dit stuk omdat alle instrumenten één voor één worden voorgesteld. Het is ook een vrij komisch stuk.
  • Een leuk weetje over dit stuk: Eigenlijk is Carnaval des Animaux geschreven als een mopje, maar dat maakt het net zo komisch.

Kasper: “En daarna volgt een reeks heel gevarieerde concerten, zowel wat bezetting betreft als genre. We zijn actief op zoek gegaan naar bijvoorbeeld barok, dat is een beetje alternatiever dan de mainstream klassieke muziek."

Wat betekent klassieke muziek voor jullie?

François: You have to ask... Het is veel meer dan alleen een job. Ik denk dat ik voor ons allemaal kan spreken als ik zeg dat klassieke muziek een passie is. Kunst kan zo veel betekenen in een leven. Muziek is een compleet irrationele, emotionele invulling van wat we niet kunnen vatten, van wat aan de mensen voorbijgaat. Het is een manier om te overleven, a way to cope.”

Klassieke muziek is a way to cope.” (François)

Stefanie: “Het kan ook niet alleen een job zijn, daarvoor vraagt het te veel. Voor mij draait klassieke muziek om het verhaal dat je vertelt: dat kan het verhaal van de muziek zijn of een persoonlijk verhaal. Je brengt emoties over die jij voelt, maar het gaat ook om wat het publiek voelt wanneer ze het stuk horen."

Kasper: “Ik vind dat een moeilijke vraag. Het betekent zo veel. Én het is ook de manier waarop ik veel van mijn vrienden heb leren kennen, ook niet onbelangrijk."

Kasper kijkt het meest uit naar het Pianokwartet, op.47 van Robert Schumann.

  • Ik ben Kasper Delrue en ik speel viool.
  • Ik kies dit stuk omdat dit een van de mooiste stukken is die er bestaan. Het is heel emotionele muziek. Elke keer als ik ernaar luister, ontdek ik er iets nieuws in.
  • Een leuk weetje over dit stuk: Toen ik samen met mijn medemuzikanten het programma voor ons concert aan het invullen was, waren we het er allemaal meteen over eens: die Schumann moesten en zouden we spelen!

Jullie zijn overtuigd, maar veel andere jonge mensen niet. Waarom is klassieke muziek ook voor jonge mensen?

Stefanie: “Ik denk soms dat term klassieke muziek geassocieerd wordt met de verkeerde dingen. Je denkt misschien alleen maar aan een Bach of een Mozart, maar er is zo veel. We spreken over jaren, over eeuwen. De term omvat zoveel en dat is moeilijk om te vatten. Iedereen kan er iets waardevols in vinden."

Kasper: "Soms komen mijn vrienden eens kijken naar een concert, dat zijn dan vrienden buiten de klassieke muziek (lacht). Die hebben vaak nog nooit eerder een klassiek concert bezocht, maar zijn achteraf altijd heel enthousiast. Het was nooit wat ze in hun hoofd hadden en ze moeten hun vooroordelen laten vallen: ze vinden het wel tof en mooi. Ik denk dat je gewoon eens naar een concert moet komen en het meemaken, bijvoorbeeld naar eentje van VeelbeLEUVENd!"

Zondag 20 oktober trappen de veelbeLEUVENd-artiesten hun nieuwe seizoen af met een feestelijk openingsconcert. Daarmee is de toon gezet voor de komende maanden, want er volgt een gevarieerde en mooie concertreeks door deze young  professionals. Tickets en info vind je op www.30cc.be/openingsconcert-veelbeleuvend